Utilizarea unui header utilizator
Programul sursa in limbajul C++ este practic un fisier text care contine implementarea unui algoritm in limbajul C++. Un program in C++ poate contine unul sau mai multe fisiere sursa.
Un program C++ este alcatuit din una sau mai multe functii,
din care una este radacina sau functie principala - adica nu poate lipsi si
executia incepe automat cu ea. Aceasta
se numeste main. Functiile aplelate pot fi functii predefinite descrise
in fisiere header predefinite sau pot fi functii definite de catre programator.
Acestea din urma pot fi definite in fisierul sursa care contine programul
principal sau in alt fisier pe care il vom numi header utilizator
si cu care se creeaza legatura in perioada de linkeditare prin directiva preprocessor
# include:
Includerea fisierelor header predefinite in codul sursa se face cu directiva include astfel:
#
include<iostream.h>
pentru citiri sau scrieri
In cazul in care
programatorul isi poate creeaza propriile fisiere header numele fisierului va
fi inclus intre ghilimele ( " " ) . Fisierul va fi continut de
directorul setat ca fiind director de lucru.
De exemplu:
#include "functii.h" , unde functii.h este un fisier header definit de programator.
Spre exemplu pentru a afisa suma cifrelor numerelor prime din intervalul [a,b] se poate proceda astfel:
Se editeaza fisierul header utilizator: functii.h. (poate avea si alta extensie, spre exemplu functii.cpp)
Functii.h
#include<iostream.h> #include<conio.h> int prim(int x) {for (int i=2;i<=x/2;i++) if(x%i==0) return 0; return 1; } int sumacif(int x) {int s=0; while(x) {s=s+x%10; x=x/10;} return s;} |
In continuare se editeaza fisierul care contine programul principal. Acesta va avea extensia cpp:
Test.cpp
#include "functii.h" void main( ) |
Probleme propuse:
Exemplu:
10 13 23 14 10
12 16 18 3 2
6 7 17 32 33
41 23 27 28 29
linia castigatoare: 17 , 7,33,32, 6 . Biletul este castigator pentru ca are aceleasi elememte pe linia 3 (nu conteaza ordinea).
1 2 3 4
8 7 6 5
9 10 11 12
16 15 14 13