Unitatile lexicale
Unitatile lexicale, numite si
lexeme (engl. token, lexeme) sunt constructiile elementare ale limbajului
("atomii" acestuia). Acestea sunt simboluri, formate din unul sau mai
multe caractere, care au o anumita semnificatie in limbaj. Dupa rolul
indeplinit, unitatile lexicale sunt:
Identificatori
Numele date programelor sau
componentelor acestora (clase, variabile, functii etc.) se numesc
identificatori. Identificatorii se aleg de catre programator, respectand
anumite reguli.
In limbajul C++, identificatorii sunt siruri formate din litere, cifre si
caractere de subliniere ('_'), care nu pot incepe cu
o cifra. Lungimea identificatorului nu prezinta importanta, insa acesta nu
poate contine spatii libere sau alte caractere, decat cele mentionate aici.
Exemple de identificatori valabili:
viteza
v15XB7
pretDeVanzare
pret_de_vanzare
Este de preferat ca identificatorii sa aiba nume sugestive, amintim insa ca, pentru calculator, identificatorii nu au nici o alta semnificatie, deci, din acest punct de vedere, toate exemplele de identificatori date aici sunt la fel de bune.
Cuvinte cheie
In orice limbaj de programare, exista un set de cuvinte,
numite cuvinte cheie, care sunt considerate simboluri sintactice si nu pot fi
folosite in program ca identificatori. De exemplu: for, while,
pentru ca acestea sunt nume de instructiuni.
Literali
(constante)
Literalii sunt reprezentarile in
fisierele sursa ale valorilor constante. Exemple de literali:
- caractere: 'a', 'A', '+', '$', '5';
- siruri de caractere: "sir de caractere",
"abc$79.28#^z";
- numere intregi: 14726, -25413;
- numere reale: 12.7389, -0.05673, 2.3075E12,
-1.4237E-5;
Separatori
Separatorul este un caracter care
delimiteaza formele sintactice sau le separa intre ele. In limbajul C++
se folosesc urmatorii separatori: spatiul, caracterul CR, sfarsit de linie sau
';'.
Comentariile
Comentariile sunt texte care pot fi
introduse in programul sursa, dar nu sunt luate in consideratie de compilator
si deci nu au efect in timpul executarii programului. Comentariile sunt utile
pentru o mai buna intelegere a programului de catre om.
In programele C++, se pot folosi doua feluri de comentarii:
a) comentarii care se pot extinde pe una sau mai multe linii
si au forma
/* <comentariu> */
b) comentarii de sfarsit de linie, care incep cu simbolul //
si continua pana la sfarsitul liniei respective, deci au forma
// <comentariu>
#include<iostream.h>
/* functia main este functia principala, cu care
incepe executarea programului */
void main( )
{
/* Urmeaza instructiunea prin care se
afiseaza un text
*/
cout<<"Prima
noastra aplicatie a reusit!";
} // sfarsitul functiei main
Observatie :comentariile sunt absolut necesare
pentru intelegerea programului. In acelasi timp, abuzul de comentarii poate sa
faca urmarirea acestuia dificila. Este, deci, recomandabil sa se introduca in
program toate comentariile necesare pentru o buna intelegere a acestuia, dar nu
mai mult.