SIRURI DE CARACTERE
O constanta de tip sir de caractere
de declara intre doua caractere “. In memoria interna, o constanta de acest tip
este retinuta sub forma unui vector de caractere. Fiecare componenta a sirului
(incepand cu cea de indice 0) retine codul ASCII al caracterului pe care il
memoreaza. Conventia este ca ultimul octet sa retina 0 (codul caracterului
nul). Caracterul nul este memorat automat. Trebuie rezervate lungimea_sirului+1
caractere char (+1 pentru caracterul nul).
Limbajul C/C++ permite initializarea unui tablou de caractere printr-o constanta sir, care include automat caracterul null.
Exemplu :
char
vect[11]=”calculator”;
char vect[]=”calculator”; (compilatorul face calculul numarului de octeti necesari)
char vect[100]=”calculator”; (s-au rezervat mai multi octeti decat era necesar)
Sirurile de caractere sunt de fapt tablouri de
caractere, care au ca ultim element un terminator de sir, caracterul null.
Exemplu:
char
tc[5] = {’a’, ’b’, ’c’, ’d’, ’e’}; // tablou
de caractere
char
sc[5] = {’a’, ’b’, ’c’, ’d’, ’\0’}; // sir de
caractere cu elementele abcd
Ultima initializare este echivalenta cu:
char
sc[5] = ”abcd”; //sau char
sc[] = ”abcd”;
char
sc1[5] = ”abcd”;
char
s[10];
cout<<sc<<endln; //afiseaza
abcd
cout<<tc<<endl; //eroare: tabloul de caractere nu contine terminatorul de
sir, deci nu poate fi afisat ca sir
cout<<s<<endl; //
eroare: tablou neinitializat
cout<<sc1[0]; //
afiseaza primul caracter din sirul sc1
cout<<sc1[2]; //
afiseaza al treilea element din sirul sc1
sc1[1]=’K’; //
elementului din sir de indice 1 i se atribuie valoarea ‘K’;
Sirurile de caractere pot fi initializate inca de la
declarare sau citite pe parcursul programului.
a. Citirea unui sir de caractere se poate face ca citirea oricarui tablou, intr-un for, caracter cu caracter (desi nu este recomandata). In acest caz, terminatorul de sir nu este memorat automat, el trebuie pus explicit dupa ultimul caracter din sir.
Exemplu:
char c[20];
for(int i=0;i<=5;i++)
cin>>c[i];
cout<<c<<endl; //se va afisa sirul format din cele 6 caractere, urmat de caractere
„reziduale”,
//initializate implicit la compilare, din cauza ca n-a fost pus
terminatorul de sir
c[6]=0;
cout<<c<<endl; //a fost pus terminatorul de sir, deci sirul va fi afisat corect
Exemplu
char
c[30];
cin>>c;
cout<<c;
Exemplu
char
a[30],x;int nr;
cin.get(a,nr,x);
Functia cin.get citeste un sir de caractere sau pana cand au fost citite nr-1 caractere, sau daca s-a intalnit caracterul x. Al treilea parametru poate lipsi, caz in care el este implicit caracterul ’\n’ (new line). Sunt citite si caracterele albe, caracterul nul este inserat automat iar caracterul transmis ca ultim parametru nu este inserat in sir.
Exemplu
char
a[30];
cin.get(a,5,’s’); //daca se citeste sirul “maimuta, variabila a va retine “maim”
cin.get(a,15,’s’); //daca se citeste sirul “maimuta, variabila a va
retine “maimuta”
cin.get(a,15,’t’); //daca se citeste sirul “maimuta, variabila a va
retine “maimu”
cin.get(a,4,’t’); //daca se citeste sirul “maimuta, variabila a va
retine “mai”
cin.get(a,10); //daca se citeste sirul “maimuta, variabila a va
retine “maimuta”
Functia cin.get( ) fara parametri are rolul de a citi un caracter (alb sau nu).
Functia cin.get(char c)
are rolul de a citi un caracter (alb sau nu) pe care il incarca in variabila c.
Observatie: In cazul utilizarii repetate a functiei cin.get(a,nr,x), dupa fiecare folosire trebuie citit caracterul de la sfarsitul fiecarui sir , adica ’\n’ (in caz contrar, acest caracter va fi incarcat la inceputul urmatorului sir, a carui citire se termina la caracterul Enter, deci citirea celui de-al doilea sir se termina inainte de a incepe, iar al doilea sir va fi sirul vid). Aceasta citire a caracterului ’\n’ se realizeaza folosind cin.get() fara parametri.
Exemplu
char
a[30],b[30];
cin.get(a,15);
cin.get(b,10);
Daca se incearca citirea sirurilor „sarbatoare” si „vacanta”, se observa ca a=”sarbatoare”, b=”” (nici nu apucam sa citim sirul b). Varianta corecta este:
cin.get(a,15);
cin.get();
cin.get(b,10);
Afisarea unui sir de caractere se face folosind cout.
cout<<a;
Se poate afisa si caracter cu caracter, ca in cazul tablourilor, dar aceasta varianta nu este recomandata.
Functiile
pentru operatii cu siruri se gasesc in header-ul <string.h>.
Ø
Functia strlen
int
strlen(nume_sir); – returneaza lungimea efectiva a unui sir (fara
a numara terminatorul de sir).
Exemplu:
char
a[50]=”ora de informatica”; à strlen(a) = 18
Ø
Functia strcpy
strcpy(sir_destinatie,sir_sursa);
– copiaza sirul sir_ sursa in sir_destinatie (se
simuleaza atribuirea a=b).
ATENTIE!! Nu este permisa atribuirea intre doua
siruri de caractere folosind operatorul =. Atribuirea se face folosind functia strcpy.
Exemplu:
char
a[50]=”primul sir”,b[40]=”al doilea sir”;
a=b; //eroare
strcpy(a,b);
à a
= ”al doilea sir”; b=”al doilea sir”;
Ø
Functia strcat
strcat(dest,sursa);
– adauga sirului dest sirul sursa. Sirul sursa
ramane nemodificat. Operatia se numeste concatenare si nu este
comutativa.
Exemplu:
char
*a=”vine ”,*b=”vacanta?”;
strcat(a,b);
à a
= ”vine vacanta?”;
Ø
Functia strncat
strncat(dest,sursa,nr);
– adauga dest primele nr caractere din sirul
sursa. Sirul sursa ramane nemodificat.
Exemplu:
char
*a=”vine ”,*b=”vacanta?”;
strncat(a,b,4);
à a
= ”vine vaca”;
Ø
Functia strchr
strchr(sir,c);
– are rolul de a cauta caracterul c in sirul sir. Cautarea se face de la stanga
la dreapta, iar functia intoarce adresa subsirului care incepe cu prima
aparitie a caracterului c. Daca nu este gasit caracterul, functia returneaza 0.
Diferenta dintre adresa sirului initial si cea a subsirului returnat reprezinta
chiar pozitia caracterului cautat in sirul dat.
Exemplu:
char
*a=”acesta este un sir”,b=’t’,c=’x’,d;
cout<<strchr(a,b);
à se
tipareste ”ta este un sir”;
cout<<strchr(a,c); à nu se tipareste nimic (se tipareste 0
daca se face o conversie la int a lui strchr(a,c) ;
d= strchr(a,b);
cout<<”Caracterul
apare prima data la pozitia ”<<d-a;
Ex: Sa se afiseze toate pozitiile
unui caracter intr-un sir
#include <iostream.h>
#include <string.h>
void main()
{char a[100],*p,c;
cin.get(a,100);
cin>>c;
p=strchr(a,c);
while (p)
{cout<<"Pozitia
"<<p-a<<endl;
p++;
p=strchr(p,c);}}
Ø
Functia strrchr
strrchr(sir,c);
– are acelasi rol cu strchr, cu deosebirea ca returneaza adresa
ultimei aparitii a caracterului (cautarea se face de la dreapta spre stanga; r
= right)
Ø
Functia strcmp
int
strcmp(sir1,sir2); – are rolul de a compara doua siruri de caractere.
Valoarea returnata este <0 (daca sir1<sir2), =0 (daca sir1=sir2)
si >0 (daca sir1>sir2). Functia strcmp
face distinctie intre literele mari si cele mici ale alfabetului.
Obs: Functia strcmp returneaza diferenta dintre codurile ASCII ale
primelor caractere care nu coincid
Ø
Functia stricmp
int
stricmp(sir1,sir2); – are acelasi rol cu strcmp, cu
deosebirea ca nu face distinctie intre literele mari si cele mici
ale alfabetului (i = ignore).
Ø
Functia strstr
strstr(sir1,sir2);
– are rolul de a identifica daca sirul sir2 este subsir al
sirului sir1. Daca este, functia returneaza adresa de inceput a
subsirului sir2 in sirul sir1, altfel returneaza adresa 0. In
cazul in care sir2 apare de mai multe ori in sir1,
se returneaza adresa de inceput a primei aparitii. Cautarea se face de la
stanga la dreapta
Ø
Functia strtok
strtok(sir1,sir2);
– are rolul de a separa sirul sir1 in mai multe siruri (cuvinte)
separate intre ele prin unul sau mai multe caractere cu rol de separator. Sirul
sir2
este alcatuit din unul sau mai multe caractere cu rol de separator.
Functia strtok actioneaza in felul urmator:
o Primul apel trebuie sa fie de forma strtok(sir1,sir2); Functia intoarce adresa primului caracter al primei entitati. Dupa prima entitate, separatorul este inlocuit automat prin caracterul nul.
o Urmatoarele apeluri sunt de forma strtok(NULL,sir2); De fiecare data, functia intoarce adresa de inceput a urmatoarei entitati, adaugand automat dupa ea caracterul nul.
o
Cand sirul nu mai contine entitati, functia
returneaza adresa nula.
Exemplu:
//Sa se separe cuvintele dintr-un text.
#include <iostream.h>
#include <conio.h>
#include <string.h>
void main()
{char text[100],cuv[10][10],*p,*r,separator[]=",.
!?";int i=0,nr=0;
clrscr();
cout<<"Dati sirul:";cin.get(text,100);
strcpy(p,text);
p=strtok(p,separator);
while (p)
{strcpy(cuv[++nr],p);
p=strtok(NULL,separator);}
cout<<"Sunt "<<nr<<"
cuvinte:"<<endl;
for (i=1;i<=nr;i++) cout<<cuv[i]<<endl;
getch();}
Ø
Functia strspn cu forma generala
int
strspn(sir1,sir2); – are rolul de a returna numarul de caractere ale
sirului sir1 (caractere consecutive care incep obligatoriu cu
primul caracter) care se gasesc in sirul sir2.
Exemplu:
strspn(“AB2def”,”1B3AQW”);
à returneaza
2, pentru ca primele 2 caractere ‘A’ si ‘B’
din
sir1 se gasesc in sir2.
strspn(“FAB2def”,”16A32BF”);
à returneaza
0, deoarece caracterul ‘F’ cu care incepe sir1 nu se
gaseste in sir2.
Ø
Functia strcspn cu forma generala
int
strspn(sir1,sir2); – are rolul de a returna numarul de caractere ale
sirului sir1 (caractere consecutive care incep obligatoriu cu
primul caracter) care nu se gasesc in sirul sir2.
Exemplu:
strspn(“AB2def”,”123”);
à returneaza
2, pentru ca primele 2 caractere din sir1 nu se gasesc in
sir2.
//Se citeste un sir de caractere care nu contine caractere
albe. Sa se decida daca sirul este alcatuit exclusiv din caractere numerice.
#include <iostream.h>
#include <conio.h>
#include <string.h>
void main()
{char text[100],cifre[]="0123456789";
clrscr();
cout<<"Dati sirul:";cin.get(text,100);
if (strcspn(cifre,text)==strlen(text))
cout<<"exclusiv
numeric";
else cout<<”nenumeric”;
getch();}
Ø
Functia strlwr cu forma generala
strlwr(sir);
– are rolul de a converti toate literele mari din sir in litere mici.
Restul caracterelor raman neschimbate.
Ø
Functia strupr cu forma generala
strupr(sir);
– are rolul de a converti toate literele mici din sir in litere mari.
Restul caracterelor raman neschimbate
Ø
Functia strbrk cu forma generala
strpbrk(sir1,sir2);
– actioneaza in felul urmator:
o Cauta primul caracter al sirului sir1 in sir2. Daca este gasit, returneaza adresa sa din cadrul sirului sir1 si executia se termina. Altfel, se trece la pasul urmator.
o Cauta al doilea caracter al sirului sir1 in sir2. Daca este gasit, returneaza adresa sa din cadrul sirului sir1 si executia se termina. Altfel, se trece la pasul urmator.
o …
o
Daca nici un caracter al sirului sir1
nu apartine sirului sir2, functia returneaza adresa nula.
Ø
Functia atof cu forma generala
double
atof(sir); – converteste un sir catre tipul double. Daca aceasta
conversie esueaza (se intalneste un caracter nenumeric), valoarea intoarsa este
0. Aceasta functie (ca si cele similare) necesita includerea librariei stdlib.h.
Ø
Functia _atold cu forma generala
long double
_atold(sir); – converteste un sir catre tipul long double. Daca aceasta
conversie esueaza, valoarea intoarsa este 0.
Ø
Functia atoi cu forma generala
int
atoi(sir); – converteste un sir catre tipul int. Daca aceasta conversie
esueaza (se intalneste un caracter nenumeric), valoarea intoarsa este 0.
Ø
Functia atol cu forma generala
long
atol(sir); – converteste un sir catre tipul long. Daca aceasta conversie
esueaza (se intalneste un caracter nenumeric), valoarea intoarsa este 0.
Ø
Functia itoa cu forma generala
itoa(int
valoare,sir,int baza); – converteste o valoare de tip int in sir, care
este memorat in variabila sir. Baza retine baza de numeratie
catre care sa se faca conversia. In cazul bazei 10, sirul retine si eventualul
semn -.
Ø
Functia ltoa cu forma generala
ltoa(long
valoare,sir,int baza); – converteste o valoare de tip long
int in sir, care este memorat in variabila sir.
Ø
Functia ultoa cu forma generala
ultoa(unsigned
long valoare,sir,int baza); – converteste o valoare de tip unsigned long
in sir, care este memorat in variabila sir.
Probleme propuse:
1. Sa se verifice daca un cuvant este
palindrom.
2. Sa se transforme un sir din litere mici in
litere mari.
3. Sa se transforme un sir din litere mari in
litere mici.
4. Sa se determine frecventa de aparitie a
unui caracter intr-un text.
5. Sa se genereze toate prefixele / sufixele
unui cuvant.
6. Se citeste un text dintr-un fisier si un caracter c. Sa se determine de cate ori se gaseste caracterul in text (nu se face distinctie intre literele mari si literele mici).
7. Se citeste un text de la tastatura astfel incat cuvintele sa fie separate printr-un singur spatiu si imediat dupa ultimul cuvant se scrie punct. Textul va fi scris pe un singur rand.
a) Sa se determine cate cuvinte contine textul. De ex : "Ana are mere." Contine 3 cuvinte.
b) Sa se determine daca textul are cuvinte distincte (se ignora diferenta de cheie).
c) Sa se determine daca textul contine cifre.
8. Sa
se determine de cate ori se gaseste
un cuvant intr-un text.
9. Codificati un text astfel incat litera a
sa devina c, b sa devina e s.a.m.d.
10. Sa se sorteze alfabetic un sir de cuvinte
(eventual, fara a distinge literele mici de cele mari).
11. Codificarea pasareasca a unui cuvant (dupa
fiecare vocala, se pune litera p urmata de acea vocala). Ex : informatica à ipinfopormapatipicapa
12. Se citesc n cuvinte. Sa se afiseseze
grupurile de cuvinte care rimeaza (au ultimele 2 caractere identice).
13. Sa se desparta un text in cuvinte si sa se
afiseze cuvintele separate. Sa se afiseze cuvantul de lungime maxima.
14. Sa se verifice daca doua cuvinte sunt sau
nu anagrame.
15. Sa se numere aparitiile unui cuvant
intr-un text.
16. Se citeste un numar real de la
tastatura. Sa se trunchieze astfel incat
cifrele ramase sa formeze o secventa monotona.
Ex. 34.59483 ®34.59 ;
24.1276 ® 24
17.
Se
citeste un sir de caractere alfanumerice. Consideram ca literele sunt separatorii
numerelor. Afisati datele de tip numeric preluate in ordine din sirul citit. Numerele vor fi scrise cate unul pe o
linie.
Ex.
in.txt out.txt
a23sc345ss5e 23
345
5
18. In directorul curent se afla fisierul
cuvinte.txt care contine mai multe linii de text formate din cuvinte separate
de cate un spatiu. Sa se afiseze cuvintele care au cel putin 3 consoane sau 3
vocale consecutive.
19. Se citeste un sir de caractere. Sa se
afiseze sirul oglindit din care lipsesc vocalele.
20. Se da un text de maxim 30 de caractere. Sa se listeze toate
cuvintele de doua caractere din acest text.
21. Se
introduc de la tastatura cuvinte pana la citirea cuvantului stop. Afisati pe
ecran cuvintele mai mari in sens lexicografic decat primul citit.
22. Se dau doua texte. Sa se stabileasca o
vocala comuna celor doua texte, care apare de cele mai putine ori.
23. Dintr-un fisier se citeste un text. Textul
contine cuvinte separate printr-un spatiu. Sa se determine cate cuvinte contine
textul.
24. Dintr-un fisier se citeste un text. Textul
contine cuvinte separate printr-un spatiu. Se va genera un nou text care va
contine cuvintele ordonate alfabetic
25. Dintr-un fisier se citeste un text. Textul
contine cuvinte separate printr-un spatiu. Sa se scrie intr-un alt fisier, pe
linii separate, fiecare cuvant care apare in text urmat de un numar care va
reprezenta de cate ori apare cuvantul in text. Sa se determine cuvantul care
apare de cele mai multe ori.
26. Dintr-un fisier se citeste un text. Textul
contine cuvinte separate printr-un spatiu. Intr-un alt fisier se va scrie pe
linii separate fiecare cuvant si liniile pe care apare.
27. Dintr-un fisier se citeste un text. Textul
contine cuvinte separate printr-un spatiu sau mai multe. Se va genera un nou
fisier care va contine textul initial avand spatiile de prisos eliminate (intre
cuvinte va ramane numai cate un spatiu).
28. Se citesc de la tastatura elementele unei matrici de caractere
(nr. linii=nr. coloane), A(NXN), N<=10.
a)
Sa se afiseze matricea A;
b)
Sa se formeze si sa se afiseze cuvantul format din
caracterele pe pe diagonala principala a matricii A;
c)
Sa se calculeze si sa se afiseze numarul de litere mari,
litere mici si cifre din matrice;
d)
Sa se afiseze cuvantul format din caracterele de pe
diagonala secundara;
e)
Sa se afiseze procentul literelor mari, al literelor mici
si al cifrelor de pe cele 2 diagonale;
f)
Sa se afiseze caracterele comune aflate pe liniile p si q
(p, q < N, p si q citite de la tastatura);
g) Sa se afiseze in ordine
alfabetica, crescatoare, literele mari aflate pe coloanele impare.
29. Simulati comanda REPLACE
astfel incat intr-un text veti inlocui un caracter x citit de la tastatura cu
un alt caracter y citit de la tastatura. Se ignora sau nu diferenta de cheie
dupa optiunea utilizatorului.
30. Simulati comanda REPLACE
astfel incat intr-un text veti inlocui un sir x citit de la tastatura cu un alt
caracter sir y citit de la tastatura. Se ignora sau nu diferenta de cheie dupa
optiunea utilizatorului.
31. Se citeste de la
tastatura un cuvant. Sa se stabileasca daca el contine doua litere alaturate
identice, afisandu-se un mesaj corespunzator.
32. Dintr-un fisier se citesc
numele a n persoane. Sa se modifice continutul fisierului astfel incat toate numele
sa fie scrise astfel: prima litera mare si restul litere mici.
33. Se citesc n siruri.
Pentru fiecare sir se va determina suma codurilor ASCII.
34. Intr-un fisier sunt
scrise cuvinte pe linii separate. Sa se afiseze cuvintele care contin
majuscule.
35. Intr-un fisier sunt
scrise pe randuri diferite numele a n copii. Sa se modifice continutul
fisierului astfel incat sa contina numele ordonate crescator.
36. Sa se afiseze vocalele
unui cuvant.
37. Sa se afiseze cuvintele
care incep si se termina cu consoana, (vocala) etc.
38. Sa se desparta un text in
cuvinte si sa se afiseze cuvintele separate. Sa se afiseze cuvantul de lungime
maxima.
39. Intr-un text exista un
cuvant. Codificati/decodificati cuvantul dupa un algoritm generat de voi.
40. Aceeasi problema pentru
un text.
41. Se dau doua texte. Sa se
stabileasca o vocala comuna celor doua texte, care apare de cele mai putine
ori.
42. Dintr-un fisier se
citeste un text. Textul contine cuvinte separate printr-un spatiu. Sa se
determine cate cuvinte contine textul.
43. Se citesc n cuvinte. Sa
se afiseze perechile de 2 cuvinte care rimeaza.
44. Aceeasi problema, numai
ca se vor afisa grupurilede cuvinte care rimeaza
45. Se citesc cuvinte pana la
citirea cuvantului "stop". Sa se afiseze cate dintre cuvintele citite
sunt egale cu primul cuvant citit.
46. Se citeste un text.
Textul contine cuvinte separate printr-un spatiu. Se va genera un nou text care
va contine cuvintele ordonate alfabetic
47. Se citeste un text.
Textul contine cuvinte separate printr-un spatiu. Sa se scrie, pe linii
separate, fiecare cuvant care apare in text urmat de un numar care va
reprezenta de cate ori apare cuvantul in text. Sa se determine cuvantul care
apare de cele mai multe ori.
48. Se citeste un text.
Textul contine cuvinte separate printr-un spatiu. Sa se scrie, pe linii
separate, fiecare cuvant si liniile pe care apare.
49. Se citeste un text care
contine cuvinte separate printr-un spatiu sau mai multe. Se va genera un nou
text care va contine textul initial avand spatiile de prisos eliminate (intre
cuvinte va ramane numai cate un spatiu).
50. Simulati scrierea unei
parole intr-un fisier. La tastarea parolei pe ecran in locul fiecarui caracter
se va scrie caracterul '*'. Eventual realizati si incriptarea parolei inainte
de a fi scrisa intr-un fisier.
51. Fie un sir de forma:
cifra-litera, cifra litera …etc. Ex 2a4b5c. Sa se genereze un astfel de sir:
aabbbbccccc.
52. Fie un sir format din
replicarea de un numar de ori a unui subsir redundant. Sa se determine cea mai
scurta secventa redundanta. Se va afisa subsirul redundant si numarul sau de
aparitii. Ex pt: aabcaabcaabcaabc se va fisa: aabc si nu aabcaabc. Numarul de
aparitii este 4 si nu 2.
53.