Ati vazut cat de inestetic se afiseaza diverse mesaje in Borland C++. In Builder afisarea textelor este deosebit de eleganta.Pentru inceput la afisare vom folosi componenta Tlabel.
Simbolul alaturat are semnificatia de componenta TLabel.
Amplasarea sa pe formular se face ca in cazul butonului. Iata cum arata
componenta amplasata pe formular:
In continuare studiem cateva
proprietati ale componentelor de tip Tlabel.
Caption – Este de tip AnsiString si retine sirul afisat de componenta.
Valoarea implicita este cea
afisata – Label1 -.
Sa presupunem ca dorim sa
afisam sirul „Acesta este un text afisat elegant”.Modificam valoarea retinuta
la Caption de catre inspectorul de obiecte, scriind sirul de mai sus:
Iata cum va arata mesajul pe fomular:
AutoSize - este propritatea de tip
bool. Daca retine true, componenta va ocupa pe ecran exact atata spatiu cat are
nevoie pentru a afisa intregul sir, iar daca retine false, ea va ocupa spatiul
stabilit da catre programator.
Alignment – alinierea sirului afisat
de componenta.Poate lua valorile:
ü
WordWrap - retine proprietatea de tip bool.Daca retine true este permis ca
sirul sa fie afisat pe mai multe randuri (in cazul in care sirul nu poate fi
afisat pe un rand).
Exemplu:
WordWrap
-true
Alignment
- taCenter
Font –proprietatea prin care se
stabilesc fonturile. Executia unui click asupra celor trei puncte afisate de
inspectorul de obiecte conduce la aparitia unei cutii de dialog cu ajutorul
careia se stabileste modul in care arata textul:
Pana in prezent , valorile diferitelo proprietati au fost cele implicite, sau au fost stabilite cu ajutorul inspectorului de obiecte.In realitate, acestea pot fi modificate in timpul executiei la fel ca variabilele.Aplicatia urmatoare constituie un exemplu in acest sens.
q Programul urmator modifica
culoarea de afisare a unui obiect (fondul) de tip TLabel cu ajutorul a trei
butoane.
Apasarea unui buton conduce la schimbarea culorii obiectului de tip TLabel.
Pentru a obtine acest efect
am procedat astfel:
a)
Am
amplasat pe formular 3 butoane si un obiect de tip Tlabel.
b)
Proprietatea
Caption a fiecarui buton retine un sir
care stabileste culoarea.
c)
Culoarea
initiala a componentei Label1 (nume implicit) este alb.Vezi proprietatea Color.
d)
Pentru
fiecare buton in parte scriem o functie care raspunde evenimentului OnClick, cu
rolul de a atribui obiectului Lbel1 culoarea corespunzatoare.Iata, de exemplu,
Functia pentru butonul pe care scrie Rosu.
void __fastcall TForm1::Button1Click(TObject *
Sender)
{ Label1->Color=clRed;}
Probleme propuse:
1.
Scrieti
un program care sa afiseze de cate ori s-a apasat pe un buton.
2.
Scrieti
un program care sa simuleze un calculator simplu care insumeaza doua numere
intregi.
Indicatii:
1.
se
va amplasa in formular o componenta de tip Tlabel
2.
Se
vor amplasa 12 butoane speed
3.
se
grupeaza butoanele pein proprietatea GroupIndex avand aceeasi valoare
4.
se
va declara global o variabila de tip AnsiString in care se va capta caracterul
de pe butonul speed la evenimentul clic
5.
pentru
fiecare buton 0,1…,9 se concateneaza caracterul editat pe buton la variabila de
tip sir
6.
se
vor declara doua variabile intregi in care se vor retine cele doua numere care
se insumeaza
7.
pentru
butonul + la evenimentul clic se converteste sirul obtinut in int si se retine
in prima variabila intreaga
8.
pentru
butonul = la evenimentul clic se converteste sirul obtinut in int si se retine
in cea de a doua variabila intreaga si se afiseaza rezultatul in componenta Tlabel
3.
Scrieti
un program care sa simuleze un calculator simplu care insumeaza mai multe
numere intregi.
4.
Scrieti
un program care sa simuleze un calculator simplu care sa realizeze si alte
operatii cu numere intregi numere
intregi.