BUTOANE
Butoane de tip TButton

 

In linii mari, modalitatea de utilizare a acestui tip de butoane a fost prezentata in capitolul precedent.In acest moment ne propunem o prezentare sistematizata a lor.

 

     Aceasta sete componenta  care se afisaza pe formular.

                                                    

 PROPRIETATI .Componentele de acest tip au mai multe proprietati.Unele dintre acestea,mai importante ,le prezentam in continuare:

 

  1. CAPTION retine un sir de caractere , cel care este afisat de buton.Este un tip special , numit  AnsiString.Acest tip va fi reprezentat separat, dar pentru moment retinem ca i se pot atribui direct siruri de caractere prin operatorul de atribuire.

 

De regula, proprietatii CAPTION i se atribuie valoarea initiala prin intermediul inspectorului de obiecte.Totusi, continutul acesteia poate fi modificat dinamic (adica in timpul executiei programului).

 

EXEMPLU: formularul contine un buton. Initial, acsta va afisa sirul “UN BUTON”. Dupa apasarea sa se va obtine sirul  “APASAT”.

 

    

Sirul afisat initial de buton este stabilit cu ajutorul inspectorului de obiecte.

 

Pentru evenimentul “OnClick” raspunde functia:

 

void_fstcall TForm1::Button1Click(TObject *Sender)

{

    AnsiString x=”Apasat”;

    Button1->Caption=x;

}

 

Functia putea fi scrisa mai simplu, doar prin expresiade mai jos, dar am preferat sa declar variabila x pentru a exemplifica modul in care se declara o variabila de acest tip:

                                    Button1->Caption=”Apasat”;

 

  1. ENABLED  -  este proprietate de tip bool. Daca retine true,butonul este activat , contrar el este dezactivat.

 

Un buton dezactivat nu mai poate fi “apasat”.

 

EXEMPLU.Aplicatia urmatoare contine doua butoane. La apasarea unuia dintre ele, celalalt va afisa sirul “DEZACTIVAT”si se va dezactiva, asa cum se vede mai jos:

 

Primul buton, va raspunde elementului OnClick prin metoda (functia ):

void_fastcall TForm1 ::Button1Click (TOject *Sender )

        {Button2->Caption=”Dezactivat”;

         Button2->Enabled =false;

         }

Exercitiu: Adaugati un al treilea buton care sa reactiveze butonul 2 iar textul butonului 2 sa devina “Activat”

 

  1. WIDITH,HEIGHT -  proprietati care retin latimea, respectiv inaltimea butonului.

De regula, valorile lor se stabilesc automat, atuinci cand, cu ajutorul mouse-lui, se dimensioneaza butonul. Evident, acestea pot fi modificate si dinamic (in timpul excutiei),dar asta se intampla rar.

Exercitiu: Adaugati un al patrulea buton care sa redimensioneze butonul 2 (100x50)

 

  1. FONT  - retine modul in care apare textul pe buton. Inspectorul de obiecte afiseaza in dreptul acestei proprietati 3 puncte, iar daca se excuta click asupra lor se lanseaza o cutie de dialog prin care se stabilesc font-urile